We worden echt ontzorgd door Rijndam
Bij Rijndam vinden we het belangrijk om samen met ouders en scholen te kijken naar wat een kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Ook in Gorinchem werken we nauw samen met scholen en gezinnen, zodat therapie en onderwijs elkaar versterken. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Mariska vertelt haar verhaal.
“Onze dochter Britt is 7 jaar, bijna 8. Zij heeft een zeldzame hersenafwijking: een groot deel van haar kleine hersenen ontbreekt. Dat maakt dat ze zich anders ontwikkelt, maar ook dat we al vanaf jonge leeftijd begeleiding en therapie nodig hebben. Toen Britt 2 jaar oud was, startte ze bij de peutergroep op de Sitterstraat in Dordrecht.
De overstap naar regulier onderwijs
Toen ze vier jaar was is ze gestart op De Kiem, een school voor speciaal onderwijs in Dordrecht, ook op de Sitterstraat. Het was altijd onze wens dat ze regulier onderwijs zou kunnen volgen. Daar zijn veel gesprekken aan voorafgegaan, want je weet als ouder niet altijd wat het beste is voor je kind. De huidige school van Britt in Giessenburg, onze woonplaats, heeft zelf aangegeven dat ze daar welkom was. Voorwaarde was wel dat Britt haar therapie dichtbij kon blijven volgen, in Gorinchem. Door de locatie van Rijndam in Gorinchem is dit mogelijk.
Therapie dichtbij huis
Zo volgt Britt fysiotherapie en ergotherapie bij Rijndam, en logopedie op school. Voor ons is dat ontzettend waardevol: Britt kan hierdoor naar een reguliere school in de buurt, zonder vervoer, en toch de juiste zorg en begeleiding krijgen. Dat maakt een wereld van verschil.
Samenwerking behandelaren en school
Wat we ook bijzonder fijn vinden, is dat de behandelaren zoveel meedenken en aansluiten bij het schoolprogramma. Ze kijken mee tijdens gymles, sluiten aan bij overleg en stemmen de therapie goed af. Daardoor voelt het alsof alles op elkaar aansluit. Als ouder mag ik bij de therapie aanwezig zijn en zie ik met eigen ogen hoe Britt vooruitgaat. De therapeuten zijn creatief, lief en heel vindingrijk in hoe ze omgaan met Britt. We hebben een hele fijne band met hen.
Vooruitgang in eigen tempo
Britt loopt met een rollator, leert woordjes lezen en schrijven via haar eigen leerlijn en maakt zeker vooruitgang. Het belangrijkste voor ons is dat ze gelukkig is, leert in haar eigen tempo en met haar beperking. Ze heeft vriendjes en vriendinnetjes, kan meedoen op school en voelt zich onderdeel van de groep.
Voor ons gezin is dit een enorme geruststelling. We voelen ons echt ontzorgd. Dat de therapie dichtbij huis geregeld is, maakt alles zoveel makkelijker. We zijn ontzettend blij dat deze mogelijkheid er is, voor Britt, maar eigenlijk voor ieder gezin dat hiermee te maken krijgt.