Het verhaal van Marielle Degeling
In augustus kreeg Mariëlle Degeling een polsprothese in haar linkerarm. 12 jaar eerder kreeg zij die rechts al, dus ze dacht dat ze wel wist wat haar te wachten stond. Maar er was toch nog veel te leren. Daar heeft het Handenteam van Rijndam locatie Franciscus Gasthuis haar mee geholpen.
De operatie werd 4x uitgesteld, door corona. De laatste keer stond zelfs haar koffer al ingepakt klaar. Toen de operatie eindelijk door kon gaan was deze meer dan nodig, ze kon haast niets meer. Bij de vorige polsoperatie was de pijnblokkade richting de pols niet goed, wat zorgde voor afschuwelijke pijn. Helaas gebeurde het bij deze tweede vervanging weer. En de verpleging was zo overbelast, dat het heel lang duurde voor haar pijnmedicatie goed werd ingeregeld. Mariëlle had pijn en was teleurgesteld en geschrokken, maar was toch vooral zichzelf: niet zeuren, doorgaan, over een paar weekjes kan ik wel weer werken.
Hup even naar Rijndam en dan weer vol aan de bak
Na de vorige keer wilde ze graag weer bij Rijndam revalideren. Gelukkig werkte haar arts in Utrecht eerder in het Erasmus MC, dus hij wilde probleemloos doorverwijzen. Dus hup: een paar keer fysiotherapie en zo snel mogelijk weer vol aan de bak. Dat was het plan. Maar daar ging ergotherapeut Betty voor liggen. In plaats daarvan leerde Mariëlle grenzen aangeven, voor zichzelf op te komen en haar energie goed te gebruiken. Niet alleen maar prioriteit aan werk geven en dan elke avond voor pampus liggen. Maar zo leren werken, dat er ook nog ruimte is voor eens een uitje of een boodschap. En natuurlijk kreeg ze daarnaast haar gewenste fysiotherapie.
Arbeidsmodule
Heel verassend vond Mariëlle de arbeidsmodule die ze naast haar hand- en polsrevalidatie volgde bij Rijndam. In 2 online bijeenkomsten leerde ze hoe ze haar werk het beste kon opbouwen, communicatievaardigheden, voor zichzelf opkomen en de regie nemen. Vooral de informatie over de Wet Poortwachter vond ze boeiend. ‘Ik bleek rechten te hebben waar ik echt geen weet van had en de werkgever is verplicht aanpassingen voor iemand zoals mij te maken’!
Durf te vragen
Ze heeft heel concrete verbetervoorstellen gedaan op haar werk als apothekersassistente. Het afwisselen van werkzaamheden bijvoorbeeld; zoals een dagdeel achter de balie afwisselen met een dagdeel bestellingen klaarmaken.
Niet meer hele dagen hetzelfde, wat voor haar pols erg belastend was. Vragen om wat je nodig hebt en aangeven wanneer het niet gaat… Het gaat Mariëlle niet natuurlijk af. Maar ze heeft zichzelf versteld doen staan. En de meeste van haar collega’s hebben de veranderingen inmiddels helemaal omarmd.
Zo goed als zichzelf
Op het moment van schrijven nadert het einde van het jaar en is de behandeling net afgerond. Ze is weer zo goed als zichzelf. “Ik blijf er eentje van het type ‘niet lullen, maar poetsen’. Maar zeggen wat je nodig hebt en af en toe voor jezelf zorgen hebben zo hun voordelen!”