Direct naar de content Direct naar de footer

Training sociale vaardigheden, weerbaarheid en handicapbeleving

Bij de training ‘sociale vaardigheden, weerbaarheid en handicapbeleving’ leren we je kind om beter weerbaar, assertiever en sociaal vaardiger te worden.

Scroll naar

    Wordt je kind gepest (door zijn beperking) en weet hij of zij daar niet mee om te gaan? Heeft je kind woedeaanvallen en weet je niet waarom? Heeft je kind moeite met het vragen van hulp? Lukt het je kind niet om zijn of haar beperking te accepteren? Heeft dit effect op zijn sociale omgang met leeftijdsgenootjes of volwassenen? Wellicht dat de training ‘sociale vaardigheden, weerbaarheid en handicapbeleving’ je kind kan helpen.

    Anders zijn dan anderen heeft nog weleens invloed op het gedrag van kinderen. De gedachten van je kind over zichzelf hebben een groot effect op hoe hij of zij zich voelt en zich vervolgens gedraagt. Dit doen we samen met jou als ouder.

    Voor wie is het?

    Deze training is voor kinderen en jongeren tussen de 8 jaar en 18 jaar die moeite hebben in de sociale omgang/weerbaarheid of moeite hebben met het accepteren van de beperking. Dit kan op school zijn, maar ook thuis, in de buurt of op de (sport)vereniging.

    Deze training is zowel voor kinderen binnen het regulier als het speciaal onderwijs met uitzondering van zeer moeilijk lerende en autistische kinderen.

    Behandeling bij Rijndam

    De training start enkele keren  per jaar, afhankelijk van het aantal aanmeldingen. Op basis van de behoeften op sociaal emotioneel gebied en het IQ wordt de samenstelling van de groepen bepaald.

    Spelenderwijs maken we kinderen bewust van hun eigen gedachten, gevoelens en het gedrag wat ze hierbij laten zien. Vervolgens bespreken we hoe dit gedrag overkomt op anderen. Deze aanpak komt vanuit de cognitieve gedragstherapie (CGT).

    Een groep bestaat uit zes tot acht kinderen en wordt begeleid door twee therapeuten. Elke bijeenkomst heeft dezelfde structuur, maar behandelt een ander thema. Op basis van de behoefte van de groep wordt een keuze gemaakt uit onderstaande thema’s:

    • Complimenten geven/ontvangen
    • Gevoelens herkennen bij jezelf en bij de ander
    • Luisteren
    • Non verbaal gedrag
    • Praten over je handicap
    • Wat zeg je bij de arts?
    • Omgaan met kritiek
    • Pesten
    • Voor jezelf opkomen

    Deze thema’s worden behandeld aan de hand van rollenspelen en spelletjes. Met elkaar worden de rollenspellen geëvalueerd. Aan het einde worden de huiswerkopdrachten meegegeven. Belangrijk is dat deze opdrachten thuis goed geoefend worden. De eerstvolgende bijeenkomst worden de huiswerkopdrachten doorgenomen.

    Rol van ouders

    Jou rol als ouder is binnen de training van groot belang. Naast het oefenen van het huiswerk is een ouderbijeenkomst onderdeel van de training. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de ontwikkelingen en nemen wij je mee in onze aanpak. Dit, zodat je ook na de training je kind kan ondersteunen bij het toepassen van de dingen die hij of zij geleerd heeft.

    Ook wordt er halverwege en voor de laatste bijeenkomst (telefonisch) contact met je opgenomen. Dit om na te gaan hoe het met je kind gaat en of er nog zaken zijn waar extra aandacht voor nodig is.

    Na de laatste bijeenkomst is er een eindgesprek met jou, waarvan je ook een schriftelijk verslag krijgt.

    Gemiddeld zijn er acht sessies van 1,5 uur.

    De trainingen worden begeleid door twee vaste therapeuten, een speltherapeut samen met een GZ-psycholoog/orthopedagoog. De ouderbijeenkomsten worden gegeven door een GZ-psycholoog en/of een maatschappelijk werker.