Direct naar de content Direct naar de footer

Arm/Hand groepen

Om bewust te worden van de aangedane arm/hand en de mogelijkheden van deze hand te vergroten, zijn er bij Rijndam verschillende arm/hand groepen. 

Scroll naar

    Heeft je kind een aangedane arm/hand als gevolg van een Cerebrale Parese, Plexusletsel of niet-aangeboren hersenletsel? Gebruikt je kind zijn aangedane arm en/of hand onvoldoende en zoek je een manier om het gebruik te stimuleren en de zelfstandigheid van je kind te vergroten? Dan zijn de arm-handgroepen wellicht iets voor jou kind.

    CIMT staat voor Constraint Induced Movement Therapy.  De CIMT-behandelmethode stimuleert het inzetten van de aangedane arm, door de niet-aangedane arm een spalk of sling aan te doen. Hierdoor wordt je kind ‘gedwongen’ de aangedane arm in te schakelen bij verschillende activiteiten. Om een goed resultaat te behalen, is het belangrijk om in een korte periode zoveel mogelijk uren te oefenen op arm/ handfunctie- en activiteitenniveau.

    BiT staat voor Bimanuele Training waarbij beide armen/handen gebruikt worden bij het trainen van de aangedane arm en of hand. Dit door oefenen van activiteiten uit het dagelijks leven,aan de hand van vooraf opgestelde doelen.

    Voor wie is het?

    Voor kinderen die hun aangedane hand / arm te weinig gebruiken, zijn er de volgende groepen:

    • Circusgroep (CIMT-BiT) voor kinderen tussen de 2,5 jaar en 5 jaar.
    • Zomergroep (BiT) voor kinderen tussen de 2 jaar en 5 jaar.
    • Bimanuele behandelgroep voor kinderen tussen de 3 jaar en 5 jaar.
    • COAD voor kinderen tussen de 2,5 jaar en 7 jaar.
    • Circusgroep (CIMT-BiT) voor kinderen tussen de 5 jaar en 9 jaar
    • Korte circusgroep (CIMT-BIT) voor kinderen tussen de 6 jaar en 9 jaar
    • Eenhandige week (CIMT-BiT) voor kinderen tussen de 6 jaar en 14 jaar
    • Tweehandige groep (BiT) voor kinderen tussen de 6 jaar en 14 jaar

    Behandeling bij Rijndam

    Wanneer je kind is aangemeld volgt er eerst een korte CIMT-screening waarin uitleg wordt gegeven over de behandeling. Ook worden de specifieke kenmerken van de arm/handfunctie van je kind kort in kaart gebracht. Op basis hiervan wordt bekeken of een van de arm/handgroepen voor jou kind van meerwaarde is.

    Wanneer uit de screening is gebleken dat een van de arm/hand groepen voor jou kind van meerwaarde is, wordt er met jou gesproken over welke groep en welk moment het beste is om te starten.

    Kinderen met een aangedane arm/hand geven vaak de voorkeur aan het gebruiken van de niet-aangedane arm/hand. Bij activiteiten zoals aankleden, knutselen en eten, gebruiken zij hun aangedane arm onvoldoende. Dit zorgt ervoor dat ze activiteiten minder goed uit kunnen voeren en het functioneren van deze arm niet verbetert of zelfs achteruit gaat.

    Een belangrijk onderdeel van de behandelmethode is het veelvuldig herhalen van bewegingen binnen verschillende activiteiten.

    Testmiddag

    Voor de start van de groepsbehandeling vindt er een individuele  testmiddag plaats. Spelenderwijs worden de arm/handfunctie in kaart te brengen. De uitslagen van de testen worden gebruikt om de behandeldoelen op te stellen en de beginsituatie vast te leggen.

    In de groep

    De eerste weken wordt de niet-aangedane hand in een spalk of sling geoefend om de functies te trainen die nodig zijn om de gestelde doelen te behalen. De sling of spalk hebben als doel om te voorkomen dat uw kind toch automatisch zijn niet-aangedane hand gebruikt. De laatste weken gaat de sling of spalk af en wordt met twee handen aan de doelen gewerkt.

    Elke bijeenkomst heeft dezelfde structuur. Om je kind zo enthousiast mogelijk te maken, wordt er gewerkt met een thema’s zoals: circus, piraten, zomer, winter. Het werken in groepsverband werkt erg stimulerend, doordat ze samen plezier hebben, oplossingen bedenken en van elkaar leren.

    De groepsgrootte varieert van 4 tot en met 6 kinderen.

    Rol van jou als ouder

    Tijdens de periode dat de groep draait, is het belangrijk dat je regelmatig aanwezig bent bij het halen en brengen om huiswerk, tips en informatie over te kunnen dragen.

    Om een zo goed mogelijk resultaat te behalen, is het van belang dat je kind, samen met jou, oefent. Hiervoor biedt het team praktische oefeningen en adviezen.

    Het adviestraject is gericht op het adviseren van jou als ouder en waar nodig school. Je kind wordt in dit traject niet behandeld. In verschillende gesprekken krijg je informatie en adviezen over het verder oefenen en omgaan met de problemen in de dagelijkse praktijk.

    Je hebt een vaste casemanager. Afhankelijk van de vooropstaande klachten kan dit een continentieverpleegkundige, kinderfysiotherapeut met bekkenspecialisatie of ergotherapeut zijn, soms in combinatie met een orthopedagoog/psycholoog. Het HIPPER- team gaat samen met jou na welke hulpmiddelen, ondersteuning en technieken je kind kunnen helpen. Dit met als doel de poep- en plasproblemen te verminderen of te verhelpen waar mogelijk.

    Als afsluiting van het traject ontvang je een eindverslag. Dit is een samenvatting van de bijeenkomsten; jullie advies op maat.

    • Circusgroep (CIMT-BiT) 12 weken, 2 middagen per week

    • Zomergroep (BiT) 5 weken, 1 middag per week

    • Bimanuele behandelgroep 6 weken, 2 middagen per week

    • COAD 12 weken, 3,5 uur per week

    • Circusgroep (CIMT-BiT) 6 weken, 3 dagdelen per week

    • Korte circusgroep (CIMT-BIT) 3 weken, 3 dagdelen per week

    • Eenhandige week (CIMT-BiT) 5 hele dagen 

    • Tweehandige groep (BiT) 5 weken, 1 dagdeel per week

    Na het afronden van een behandel periode wordt het eindniveau gemeten en vergeleken met het beginniveau om zo de vooruitgang te meten. In een eindverslag worden de bevindingen en adviezen voor het vervolg beschreven.

    Het team

    De arm-/ handgroepen worden geleid door een multidisciplinair team van onder andere ergotherapeuten, fysiotherapeuten en bij de groepen voor kinderen van twee tot vijf jaar door de revalidatiegroepsleiding. Allemaal zijn zij gespecialiseerd in het trainen en adviseren van kinderen met een aangedane hand en het begeleiden van ouders.