'Ik krijg heel veel energie van de ontwikkeling van een kind'
Carla werkt als logopedist op de Tyltylschool in Rotterdam. Dat doet ze al 34 jaar met heel veel plezier. Ze houdt van de leerlingen van de Tyltylschool en vindt het een uitdaging om te zoeken naar communicatiemogelijkheden voor elk kind.
Met veel passie vertelt ze over haar werk op de Tyltylschool in Rotterdam Zuid.
‘Ik werk met kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar. Mijn werkplek is in de school; op deze manier kan ik de kinderen goed volgen en inspelen op hun zorgbehoefte. Als behandelaren werken we in een multidisciplinair team, dit bestaat onder andere uit een revalidatiearts, ergotherapeut, een fysiotherapeut, een orthopedagoog en een logopedist. Ook heb ik een nauw contact met de leerkrachten van de kinderen. We kijken met elkaar welke behandeling passend is voor het kind. Ook houden we elkaar goed op de hoogte van elke ontwikkeling. Het onderwijs en de behandeling zijn echt op maat voor elke leerling.
Heel mooi cadeau
Werken met de kinderen van de Tytylschool is een grote uitdaging en vind ik ontzettend mooi om te doen. Ik werk met heel veel geduld met ze samen aan grote en kleine doelen. Elk doel is er één. Kan een kind alleen communiceren door met de ogen te knipperen, dan is voor mij de uitdaging om te kijken hoe we kunnen communiceren. Als dat dan uiteindelijk lukt, dan is dat een heel mooi ‘cadeau’.
Ik herinner me een jongen waarvan de ouders niet met hem konden communiceren. Op school kwamen we erachter dat hij met zijn ogen een spraakcomputer kon bedienen. Toen hij dit deed waar zijn ouders bij waren kon hij voor het eerst tegen zijn moeder zeggen: “Mamma ik vind je lief”.
Samenwerken in het ROeR
Eind dit jaar verhuist de Tyltyl school van Rotterdam Zuid naar het ROeR (Rotterdams Onderwijs- en Revalidatiecentrum) in Rotterdam Schiebroek. Een hele verandering, maar ik kijk er enorm naar uit. We zitten straks met zowel de Mytyl- als de Tyltylschool en Rijndam in één gebouw. De lijnen zijn dan kort en alle kennis kan makkelijk gedeeld worden. Voor de kinderen biedt het ook voordelen, want de overgang is kleiner als zij van de Tyltylschool naar de Mytylschool kunnen. En als ze naar de middelbare school gaan, blijven ze straks ook in hetzelfde gebouw.
De kinderen kunnen straks gebruik maken van een innovatieve leeromgeving. Ik ben trots dat we dat kunnen bieden, want dat verdienen ze!’